Medialisering och kändiskultur – heldagssymposium i Lund

Cfp: Medialisering och kändiskultur
– heldagssymposium i Lund den 20 augusti 2014

”Mediatization and Celebrity Studies” (MACS) är ett tvärdisciplinärt nätverksprojekt finansierat av Riksbankens Jubileumsfond och kopplat till dess områdesgrupp Vardagslivets och kulturens medialiseringen. Se www.kom.lu.se/forskning/konferenser-och-natverkstraffar/ för en presentation.

Den 20 augusti arrangerar vi ett heldagssymposium där vi välkomnar korta (10–15 minuter, men vi återkommer förstås om detaljer) presentationer utifrån en bred representation av discipliner och historiska såväl som samtida perspektiv. Anmälan genom abstract (högst 200 ord) till patrik.lundell@kom.lu.se senast den 31 maj.

Välkommen med ditt abstract!

Ur projektbeskrivningen:

Nätverket sammanför forskare från en rad samhällsvetenskapliga och humanistiska discipliner med ett gemensamt intresse för studier av medialisering och celebriteter. Syftet är dels att pröva och utveckla medialiseringsbegreppet inom ramen för celebritetsområdet, dels att genom analyser av kändisskap vid olika historiska tidpunkter och på olika sociala fält testa hållbarheten och den analytiska bärkraften i medialiseringsbegreppet som sådant.

Nätverket adresserar frågor kring om och i så fall hur celebretisering och kändisbruk skiljer sig mellan såväl olika samtida fält som över tid. Att jämföra celebritetsfält gör det möjligt att empiriskt nyansera förståelsen av medialiseringen. Det historiska perspektivet öppnar för jämförelser både mellan och inom specifika fält, vilket i sin tur gör det möjligt att historisera fälten i sig – och därigenom utveckla medialiseringsteorin.

Ytterligare arrangemang:

Den 20–21 november arrangerar vi en mindre konferens. Klara föreläsare är Nick Couldry och Olivier Driessens, båda vid London School of Economics and Political Science. Call for papers kommer senast den sista augusti med deadline den sista september.

Nätverket koordineras av professor Torbjörn Forslid, Språk- och litteraturcentrum (SOL); docent Patrik Lundell, Institutionen för kommunikation och medier (KOM); professor Anders Ohlsson, SOL; och professor Tobias Olsson, KOM. Samtliga vid Lunds universitet.